Meld uw klacht
Onafhankelijk geschillencommissie
PZEM probeert uw klacht altijd samen met u op te lossen, maar het kan voorkomen dat u niet tevreden bent met de door PZEM aangedragen oplossing. Als u een onafhankelijk advies wilt, dan kunt u, indien u hiervoor in aanmerking komt, de klacht of het geschil ook voorleggen aan de geschillencommissie via: de geschillencommissie of via een online geschillencomissie
-
Hoe kan ik PZEM bereiken? U kunt ons bereiken op de volgende manieren:
- via ons Contactformulier
- per e-mail via info@pzem.nl
- telefonisch via 088 – 1346022
- per post: Postbus 51, 4330 AB Middelburg
-
Ik vind de energiemarkt soms moeilijk te begrijpen. Hebben jullie ook een begrippenlijst? Het is een feit. De energiemarkt zit soms ingewikkeld in elkaar. Om u te helpen, geven wij u in onze Begrippenlijst uitleg over een aantal woorden, begrippen en termen die vaak voorkomen in de energiebranche.
-
Kan ik ergens uitleg vinden over mijn maandfactuur? Via onze service pagina Uitleg maandfactuur leggen we uit welke gegevens u op de maandfactuur vindt en wat ze voor u betekenen.
-
Waarom ontvang ik maandelijks een factuur op basis van een voorschot? Als u geen telemetriemeter heeft of als wij maar eenmaal per jaar het verbruik ontvangen van uw netbeheerder, factureert PZEM u maandelijks op basis van een vast voorschot.
U ontvangt één keer per jaar een jaarafrekening waarmee het daadwerkelijke verbruik wordt afgerekend.
-
Wanneer ontvang ik mijn maandfactuur? Wij factureren zodra we de verbruiksgegevens hebben ontvangen van uw netbeheerder. Als we na 21 werkdagen nog geen verbruiksgegevens hebben ontvangen, schatten we uw verbruik over de afgelopen maand. In dat geval ontvangt u een factuur op basis van deze schatting. De elfde werkdag van iedere maand ontvangt PZEM van uw netbeheerder de verbruiksgegevens van uw elektriciteit. Voor gas is dit uiterlijk de zesde werkdag van de maand.
-
Wat is mijn PZEM? Mijn PZEM is de selfservicepagina voor alle klanten van PZEM. In deze online omgeving kunt u eenvoudig diverse zaken regelen waar en wanneer u maar wilt.
Via Mijn PZEM:
- wijzigt u eenvoudig uw klantgegevens
- heeft u zicht op uw facturen en betalingen
- kunt u eenvoudig uw contracten raadplegen
-
Ik wil toegang tot Mijn PZEM. Hoe regel ik dit? -
Ik kan niet inloggen op Mijn PZEM. Hoe komt dit? Wanneer u een account heeft en al eerder heeft ingelogd, neem dan contact op met PZEM via zakelijk@pzem.nl
-
Ik krijg een foutmelding wanneer ik een pagina van Mijn PZEM probeer te openen. Hoe los ik dit op? -
Hoe volg ik de laatste trends op de energiemarkt? Wilt u op de hoogte blijven van de marktontwikkelingen? Ga naar onze wekelijkse marktinformatie pagina.
-
Waar vind ik de actuele energiebelasting tarieven? Ga naar Energiebelastingtarieven.
-
Waarom betaal ik in januari meer energiebelasting dan in december? Energiebelasting is opgedeeld in zones. Per 1 januari van elk kalenderjaar wordt uw verbruik op nul gezet en start u in zone 1. Dit is de zone met de hoogste energiebelastingtarieven. Als het verbruik tijdens het jaar oploopt, doorloopt u de zones met lagere tarieven waardoor u minder energiebelasting gaat betalen.
Als u een voorschotfactuur ontvangt, wordt de energiebelasting naar rato verdeeld over de vooraf bepaalde zones. Op de jaar- of eindafrekening wordt het werkelijke verbruik in de betreffende zones afgerekend.
De verschillende zones en bijbehorende energiebelastingtarieven vindt u op onze pagina Energiebelasting.
-
Waarom wordt er energiebelasting in rekening gebracht? De overheid heft energiebelasting over het verbruik van elektriciteit en gas. Deze belasting is ingevoerd om het energieverbruik te verminderen. Omdat energieverbruik kan leiden tot het opraken van fossiele brandstoffen, uitstoot van broeikasgassen en verzuring, wordt energie duurder en gaan verbruikers er naar verwachting bewuster en zuiniger mee om.
-
Wanneer heb ik recht op vermindering of vrijstelling van energiebelasting? Onder bepaalde voorwaarden kunt u aanspraak maken op een lager tarief of zelfs vrijstelling van energiebelasting.
Op onze website vindt u meer informatie en de meest voorkomende redenen die u als zakelijke energieafnemer nodig kunt hebben om een vermindering of vrijstelling van energiebelasting aan te vragen.
Wilt u weten of u in aanmerking komt? Of wilt u een verklaring downloaden? Ga dan naar de Verklaringen energiebelasting.
-
Welke duurzame energiebronnen worden gebruikt om energie op te wekken? De duurzame bronnen die we gebruiken voor levering aan onze eindgebruikers bestaan uit wind, zon, water, biomassa en geothermie. Bekijk ons stroometiket voor de exacte samenstelling.