Plaats Amersfoort/Middelburg
Datum 21 december 2023

Nobian en PZEM sluiten een stroomafnameovereenkomst (Power Purchase Agreement, PPA) voor de afname van elektriciteit uit het Nederlandse offshore wind park Gemini. Nobian zal in 2024 300 GWh hernieuwbare energie afnemen, toenemend tot 500 GWh in 2025. De stroomafnameovereenkomst betreft een equivalent van 10-15% van Nobian’s jaarlijkse elektriciteitsverbruik en vergelijkbaar van het verbruik 90.000 – 150.000 huishoudens. Een besparing van in totaal meer dan 500.000 ton CO₂-uitstoot. De overeenkomst is een belangrijke volgende stap in het realiseren van Nobian’s doelstelling van 100% hernieuwbare energie en CO2-neutraliteit in 2040 en stelt PZEM in staat haar ambities te realiseren als een betrouwbare speler die actief bijdraagt aan het vormgeven van de toekomst van de energiesector.

View the English version of the news article here.

Gemini Wind Park

Het Gemini Wind Park, gelegen in de Nederlandse Noordzee op 85 kilometer van de Groningse kustlijn, is één van Nederlands grootste windparken en is een cruciale bouwsteen in de duurzame energie-infrastructuur. De capaciteit van het totale windpark is 600 MW (150 windturbines met elk een capaciteit van 4 MW), goed voor een jaarlijkse elektriciteitsproductie van ongeveer 2,5 TWh, overeenkomstig met het verbruik van ongeveer 750.000 huishoudens. Dit is een besparing van 1,5 mln ton CO₂-uitstoot.

Bekijk het persbericht

Via de links hieronder opent u het persbericht. U kunt kiezen uit de Nederlandse of Engelse versie van het persbericht.

Balanceren vraag en aanbod

Exploitant PZEM, de afnemer en programma verantwoordelijke partij van de door Gemini opgewekte stroom, is verantwoordelijk voor het balanceren van de productie van het windpark. PZEM fungeert als de cruciale schakel tussen de vraag naar en het aanbod van hernieuwbare energie.
Dit betekent dat ze voortdurend de balans bewaken tussen de hoeveelheid opgewekte energie en de marktvraag. Het is de ambitie van PZEM om productie en consumptie van energie op uur-niveau naadloos op elkaar aan te laten sluiten.

Meer weten over een PPA?

Wilt u meer weten over een PPA? Bekijk dan onze pagina via de knop hieronder

"We zijn zeer verheugd over het vertrouwen dat Nobian in PZEM stelt. De productie van elektriciteit uit duurzame energiebronnen neemt snel toe. Wij streven naar een evenwichtige mix van verschillende energiebronnen en zetten in op continue en duurzame groei in onze productie-, leverings- en handelsactiviteiten. Dit realiseren we onder meer door middel van langdurige afnamecontracten, zoals het contract met Nobian”.

Niels Unger

Over Nobian

Nobian is een Europese marktleider in de productie van zout, essentiële chemicaliën en energie voor de industrie, variërend van bouw en reiniging tot farmaceutica en waterbehandeling. We blinken uit in de veilige en betrouwbare aanvoer van hoogzuiver zout, chloor-alkali, chloromethaan en waterstof, dankzij onze geïntegreerde waardeketen met moderne productielocaties in Nederland, Duitsland en Denemarken. We hebben een sterke geschiedenis van zoutproductie die meer dan 100 jaar teruggaat tot 1918, en we hebben uitgebreide ervaring met ondergrondse energieopslag. Onze 1.600 medewerkers zetten zich in om veiliger, efficiënter en duurzamer te worden. Zo zorgen we ervoor dat de essentiële producten van vandaag ons leven van morgen blijven verbeteren door chemie waar u op kunt rekenen. Nobian is volledig eigendom van Carlyle Group en GIC.

www.nobian.com

Onmisbare grondstof
Het in Nederland aanwezige en winbare zout is een onmisbare grondstof voor een groot deel van de Nederlandse chemische industrie. Ongeveer 40% van de organische chemie is afhankelijk  van zout. De zoutchemie levert essentiële bouwstenen voor vele alledaagse producten zoals bouwmaterialen, geneesmiddelen, contactlenzen, en (zonne)brillen, schoonmaak en reinigingsmiddelen, vloeren, PVC, papier- en aluminiumproductie, betonvervangers en waterzuivering. Daarnaast vormt zij ook de basis voor belangrijke onderdelen van de ‘nieuwe economie’ zoals isolatiemateriaal, ledlampen, bladen van windturbines en lithiumbatterijen.

Grow Greener Together
Afgelopen jaar ontving Nobian voor het tweede jaar op rij een Ecovadis platinum-rating voor de doelstellingen uit het duurzaamheidsprogramma “Grow Greener Together”. EcoVadis is ‘s werelds meest vertrouwde aanbieder van zakelijke duurzaamheidsbeoordelingen. Hiermee behoudt Nobian zijn positie in de top 1% van de meer dan 90.000 bedrijven die wereldwijd door EcoVadis worden beoordeeld.

Deze overeenkomst met PZEM is een belangrijke volgende stap op onze weg naar CO₂-neutraliteit met 100% hernieuwbare energie in 2040. We zetten ons ervoor in om elektriciteit af te nemen daar waar we actief zijn. Deze duurzame elektriciteit uit het Gemini Wind Park zal worden ingezet in onze zoutproductie en elektrolyse. Dit levert een belangrijke bijdrage aan de verduurzaming van onze producten en energiegebruik, als onderdeel van onze 'Grow Greener Together'-strategie

Johan Hospers

Director Energy van Nobian

Over Gemini Wind Park

Gemini Windpark, gelegen in de Noordzee nabij Schiermonnikoog, is sinds 2017 een cruciaal onderdeel van Nederlands streven naar duurzame energie. Als een van de grootste offshore windparken van Nederland voorziet het met zijn 600 MW capaciteit ongeveer 750.000 huishoudens van schone energie en reduceert het jaarlijks 1,5 miljoen ton CO2-uitstoot. Gemini Windpark is een voorbeeld van hoe grootschalige duurzame energieprojecten kunnen bijdragen aan de energietransitie.

www.geminiwindpark.nl

Over PZEM

In 2023 verstevigde PZEM haar marktpositie door zich aan te sluiten bij de EPH-groep, met EP Nederland als nieuwe aandeelhouder en eigenaar. EP NL is een Nederlands energiebedrijf dat zich richt op energiehandel, de levering van elektriciteit en gas, het beheer van een aanzienlijke portefeuille van duurzame PPA’s (Power Purchase Agreements), evenals de exploitatie van elektriciteitscentrales. Deze samenwerking brengt meer dan 100 jaar ervaring in de energiesector samen en stelt ons in staat onze gedeelde ambities te realiseren als een betrouwbare en ambitieuze speler die actief bijdraagt aan het vormgeven van de toekomst van de energiesector. Met een cumulatieve capaciteit van 2,6 GW is EP NL uitgegroeid tot een van de grootste exploitanten van elektriciteitscentrales in Nederland. De moderne, emissiearme gascentrales spelen een cruciale rol in het leveren van de benodigde flexibele capaciteit aan het energiesysteem, waardoor EP NL snel kan reageren op veranderende marktomstandigheden zoals fluctuerende prijzen, toenemende onvoorspelbare duurzame energiebronnen en wisselende netwerkomstandigheden.

www.pzem.nl | www.epnl.nl