Vandaag, dinsdag 23 mei 2023, heeft EP Nederland (EP NL) een overeenkomst getekend met Castleton Commodities International LLC (CCI) voor de aankoop van (een belang in) twee gasgestookte elektriciteitscentrales.

EP NL versterkt haar energieportfolio door de aankoop van de MaasStroom-centrale en het verkrijgen van een belang van 50% in de Enecogen-centrale.

Middelburg, 23.05.2023

Met een totale capaciteit van 2,6 GW is EP NL uitgegroeid tot de op twee na grootste exploitant van energiecentrales in Nederland. We zijn dan ook verheugd en trots dat we deze groei hebben kunnen realiseren, vooral zo kort na de overname van PZEM door EP NL. Het is een prachtig resultaat.

Voor de afdeling Trading & Asset Optimisation én IT is dit ook een belangrijke en opwindende dag. De implementatie van MaasStroom en Enecogen zal, net als recentelijk bij Rijnmond, vandaag plaatsvinden. We wensen iedereen die hieraan meewerkt veel succes. Het zal PZEM op meerdere vlakken positief bezighouden.

Over de centrales

MaasStroom, een gasgestookte elektriciteitscentrale in Rotterdam (Pernis) met een geïnstalleerd vermogen van 426 MW, wordt een volledige dochteronderneming van EP NL. Enecogen is een gasgestookte elektriciteitscentrale in Rotterdam (Europoort) met een geïnstalleerd vermogen van 910 MW. EP NL heeft een belang van 50% in deze centrale verworven. Het Nederlandse energiebedrijf Eneco N.V. blijft eigenaar van de resterende 50%. Voor meer info ga naar de website om het persbericht te lezen, zie hier, wil je meer weten over EP NL, check de website hier.

Bekijk het persbericht in het Engels

Via de links hieronder opent u het persbericht. U kunt kiezen uit de Engelse versie van het persbericht of het nieuwsbericht.

Wij zijn zeer verheugd met onze expansie op de Nederlandse energiemarkt voor flexibele opwekkingscapaciteit. Het aanbod van elektriciteit uit duurzame energiebronnen neemt snel toe. Emissiearme, moderne gasgestookte centrales leveren het benodigde flexibele vermogen aan het energiesysteem. EP NL zet zich in voor de doelstellingen van de energietransitie en streeft naar verdere de efficiëntie van haar huidige activa verder te verbeteren.

Niels Unger

Chief Executive Officer (CEO) PZEM

Met deze vier gasgestookte centrales, handels- en leveringsactiviteiten en vooral het sterke lokale team hebben wij een solide basis gelegd voor een langdurige aanwezigheid in Nederland.

Peter Černák

Lid van de raad van bestuur van EP Power Europe

Energietransitie

Met EP Netherlands als nieuwe aandeelhouder en eigenaar bevindt PZEM zich in een uitstekende positie om in een levendige markt een stabiele en constante speler te zijn en te blijven. De energietransitie kent veel uitdagingen. Bijvoorbeeld hoe om te gaan met verschillen tussen vraag en aanbod als de zon niet schijnt of de wind niet waait. Dankzij onze sterke positie in de energiemarkt blijven we een betrouwbare en stabiele leverancier van energie. En dankzij onze uitgebreide kennis en toegevoegde internationale ervaring kunnen we onze klanten nu nog beter van dienst zijn. PZEM richt zich op Asset Optimization & Trade, Analytics en het leveren van energieproducten en -diensten aan de zakelijke markt. Met de Sloecentrale leveren we een actieve bijdrage aan het balanceren van het Nederlandse elektriciteitsnet.

De positie van PZEM als Nederlands energiebedrijf blijft ongewijzigd. PZEM is in 1919 opgericht als provinciaal elektriciteitsbedrijf. We zijn dit na meer dan 100 jaar nog steeds omdat we blijven innoveren.

Over EP Netherlands

EP Nederland is een volledige dochteronderneming van EP Power Europe (EPPE). EPPE is een dochteronderneming van Energetický a Průmyslový Holding (EPH) en werd in 2016 opgericht door verschillende Europese activa in één dochteronderneming te groeperen. De groep groeit gestaag door nieuwe acquisities en behoort nu tot de top 10 van grootste Europese energiebedrijven op basis van erkend vermogen. EPH is een leidend Europees energiebedrijf met activiteiten in de Tsjechische Republiek, Slowakije, Duitsland, Italië, Ierland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Zwitserland. Het hoofdkantoor is gevestigd in Praag. EPH is een verticaal draaiend energiebedrijf met activiteiten in de gehele energiewaardeketen. Denken valt aan activiteiten op het gebied van elektriciteitsproductie, mijnbouw, warmte opwek, handel, levering, gastransport en opslag. EPH beschikt over een brede portefeuille aan productie zoals kolen, gas en biomassa. In totaal werken er ruim 24.000 mensen voor de EPH Groep.