Deze week in de rubriek ‘Nieuwsberichten uit de energiemarkt’ gaan we dieper in op een wetsvoorstel voor een heffing leveringszekerheid vanuit de Nederlandse overheid. Het voorstel van de EU voor de verplichte vullingsgraden heeft impact en in dit artikel bespreken we een voorstel voor de vulling van gasopslag in Bergermeer.

Heffing gasleveringszekerheid

Het voorstel houdt in dat vanaf 2024 tot en met 2027 gebruikers van het Nederlandse hogedrukgasnet een heffing gaan betalen om de leveringszekerheid van gas te garanderen. Deze heffing zou worden gebruikt om de gasopslag Bergermeer te vullen om een mogelijk gastekort komende winter te voorkomen. Het hogedrukgasnet wordt met name gebruikt door grote industriële afnemers en energiepartijen.

De opslag in Bergermeer is West-Europa’s grootste commercieel geëxploiteerde gasopslag met een werkvolume van 4,1 miljard m3. Op het moment van schrijven is de opslag voor ongeveer 20% gevuld met een gashoeveelheid van circa 9,2 TWh. Het kabinet beoogt voor dit jaar een minimale vullingsgraad van 70% voor de opslag in Bergemeer. Alle Nederlandse gasopslagen tezamen zijn nu voor 32% gevuld, wat een stijging is van bijna 11% is ten opzichte van een maand eerder.

Geen incentive om gasopslagen te vullen

Momenteel is de gasprijs voor de zomer duurder dan de voor de wintermaanden. Dat zorgt ervoor dat eigenaren van opslagen geen incentive hebben om nu gas te kopen. Normaal gezien ligt de gasprijs voor de zomer onder die van de winterperiode en is die incentive er wel. Met de oorlog in Oekraïne is men binnen de Europese Unie geschrokken van de afhankelijkheid van Russische brandstoffen en in dit geval gas. Er is een voorstel gedaan voor de verplichte vulling van gasvoorraden, waar ook Nederland aan zal moeten voldoen.

De overheid grijpt in

Om partijen te verleiden mee te doen aan het vullen van de opslag in Bergermeer zullen er een tweetal subsidiemaatregelen worden opgezet. Dit is

  • Een subsidiemaatregel die marktpartijen een stimulans moet geven om de opslag alsnog te vullen. Marktpartijen kunnen in een tenderregeling meedingen naar een subsidie die hen vergoedt voor:
    • Het negatieve verschil tussen de huidige gasprijzen en de verwachte gasprijzen aankomende winter (de zogenoemde zomer-winter spread);
    • Een incentivebonus (premie) om deelname te stimuleren;
    • Een vergoeding voor de opslagkosten.
  • Een andere maatregel is dat EBN wordt aangewezen te voorzien in de resterende vulbehoefte, indien deze niet gebruikt wordt door marktpartijen. EBN is een staatsdeelneming met de staat als enige aandeelhouder en EBN zal hiervoor een subsidie ontvangen. Deze vergoeding compenseert het verschil tussen de zomer- en wintergasprijs en de kosten verbonden aan de opslag zelf. EBN zal de inkoop van gas zelf financieren.

In totaal gaat het om een beschikbaar subsidiebedrag van 623,25 miljoen euro, waarvoor 366 miljoen euro gaat naar de eerste maatregel. De overige 257,25 miljoen euro is voor de vergoeding aan EBN. De subsidie wordt in eerste instantie voorgeschoten door de overheid. De ontvangsten uit de heffing die in de periode 2024 tot en met 2027 worden geraamd op 625,25 miljoen euro. Voor het verhalen van de uiteindelijke gemaakte kosten op gebruikers wordt gewerkt aan een heffing op geboekte capaciteit voor transport via het landelijk gastransportnet van GTS. De overheid legt op die manier de rekening bij de gebruikers van het hogedrukgasnet, inclusief de gebruikers in het buitenland.

Marktrapport

Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in de energiemarkt?

Heeft u een vraag?

Onze marktanalist helpt u graag verder.  Stel u vraag rechts in het formulier en wij zullen u zo spoedig mogelijk beantwoorden.

"*" geeft vereiste velden aan

Privacy*